Hävikintorjunta

LÄHTÖTILANNE
Kauppa X:n inventaarion ja varastokirjanpidon mukaan jossain välissä tavaran saapumista varastoon ja inventaariossa itse kaupassa on hävinnyt keskihintaisia tuotteita eri osastoilta. Kaupan omat tiedustelut eivät antaneet vastausta, vaan aiheuttivat jännitteitä henkilöstön kesken.
Kauppa otti yhteyttä meihin ja yhdessä teimme suunnitelman, jonka avulla hävikin lähde selviää.

CASE
Asiakkaan logistiikkapäällikkö esitteli koko logistiikkaketjun aina varastosta hyllyyn. Samalla kävimme läpi ohjelmistoja sekä työntekijät.

RATKAISU
Aloitimme ilmeisimmästä, eli tietojen keräämisestä henkilöstöstä mm. sosiaalisesta mediasta. Otimme yhteyttä yhteistyökumppaniimme, jonka erikoisosaamista on big datan analysointi nopeasti. Logistiikkaohjelmistojen tiedot analysoitiin ja arvioitiin.
Haastattelimme henkilöstöä ja tutkimme alihankintayrityksiä. 
Emme löytäneet mitään tai ketään, joka olisi sopinut perinteiseen malliin hävikintorjunnassa, kunnes yhteistyökumppanimme antoi oman raporttinsa logistiikkaohjelmiston tiedoista. Pystyimme löytämään tiettyinä aikoina tapahtuvan muutoksen myynnissä. 

Luonnollisten muutosten, kuten alennuskamppanijoiden tms. lisäksi kokonaisuuteen nähden hyvin pieni muutos tapahtui samaan aikaan kuukaudesta, viikkoa ennen kuun vaihtumista. Palasimme työntekijöistä keräämiemme tietojen pariin ja löysimme henkilön, jonka tavat antoivat meille aiheen vahvaan epäilyyn. Kauppa X otti yhteyttä poliisiin ja kuulusteluissa selvisi nopeasti, että epäilty oli myynyt hävinneet tavarat kattamaan kuun loppupuolelle osuvia ylimääräisiä kulujaan.